Dalam Ingatan

Monday 8 April 2013

Cari Maklumat Tentang Treatment Kesuburan

Teringat masa kenduri kahwin kawan suami di Subang Bistari, aku ada menyembang dengan salah seorang isteri kawan suami. Masa tu dia tengah mengandung 6 bulan. Tapi perutnya kecik. Xnampak mcm mengandung pun. Katanya dia buat rawatan kat Hospital Sg. Buloh. Cerita punya cerita rupanya dia ni nurse kat situ. Dia pun menunggu 2 tahun sebelum mengandung. Tapi happy kan bila dengar lama tunggu dan akhirnya…. Tapi tak pe… aku dan suami pun akan rasa juga. Fikir positif. Insyaallah.

Minggu lepas aku minta suami tanya pada kawan dia prosedur untuk mendapatkan rawatan kesuburan di HSB. Tapi suami cakap better aku call sendiri mimi (isteri kawan suami yang aku cerita kat atas). Mula-mula aku msg mimi dan mcm2 la yang aku Tanya. Tapi sebab tak puas msg ngan mimi aku cadang untuk call mimi mlm tu.

Dan akhirnya aku dah dapat jawapannya

1st step : Pergi ke klinik swasta / Klinik Kesihatan yang berhampiran. Bgtau Dr kat situ masalah kita. Nanti dia akan bg surat suruh kita refer hospital. Apa bezanya ? Kalau klinik swasta boleh pergi bila-bila masa tapi nnt sampai kat hospital kena bayar RM10. Kalau klinik kerajaan f.o.c. n biasanya kena tunggu lama sikit.

Pilihan aku : klinik kerajaan sebab pernah pergi dah klinik swasta kat klang. Kali ni pilih nak buat kat klinik kesihatan biasa je. Suami pun ok je.

Tindakan awal : Call klinik kesihatan kat serendah. Bukan saje call sebab utk jumpa pakar sakit puan takut ada hari2 tertentu….klinik cakap xde hari tertentu…dan dia bagitau boleh datang dari 8 pagi sampai 5 ptg tapi rehat tutup. Ok. Setakat ni aku dah faham dan jelas dengan 15hb ni aku dah amik cuti tahun untuk urusan ni. Harap berjalan lancar nanti.

#Mentaldanfizikalsayadahsediauntuksemuani#

7 comments:

  1. dahulu saya ada masalah kesuburan juga..3tahun tiada zuriat hampir 4 tahun.saya pergi ke klinik banyak doktor sudgest sy turunkan bdn.saya cuba turunkan hampir 5kg dalam masa dua bulam (dalam bulan 12 dan 1) masuk bulan 2 berat naik balik tetapi masih control.yang menjadi masalah Ms P pulak yang tidak datang hampir 6bulan.hati memang gundah gulana.saya ke klinik Dr suhaida semula.kali ni doktor yang merawat adalah doktor ganti yang telah memberi saya pil untuk turun darah dan pada period ke dua saya mula makan clomid(ubat ni hanya akan diberi atas nasihat doktor sahaja untuk mengeluarkan telur agar period normal).tetapi selepas makan clomid saya dinasihatkan "bersama" suami selang sehari selepas habis period.selepas sebulan darah kembali tetapi sedikit dan coklat (pelik sebab bukan darah period) hampir dua minggu.masuk hari kesepuluh saya rasa pening(tapi bukan akibat keletihan dan migrin) saya membuat test pregnant.positif tetapi saya risau akan darah yang turun sedikit2 dan refer hospital sg buloh.saya harap pengalaman saya membantu saudari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq nisa...saya baru baca msg awk...awk...baca entry saya harini. Saya skrg pun tgh mkn clomid. Harini hari ke 5 saya period. Saya period slps doktor bg mkn ubat hormon. Doktor pun dh bgtau tarikh2 penting saya.doakan saya mcm awk. Berjaya.

      Delete
    2. Tq nisa...saya baru baca msg awk...awk...baca entry saya harini. Saya skrg pun tgh mkn clomid. Harini hari ke 5 saya period. Saya period slps doktor bg mkn ubat hormon. Doktor pun dh bgtau tarikh2 penting saya.doakan saya mcm awk. Berjaya.

      Delete
  2. Salam awk.. sy pon dh nk masuk 3 tahun kawin.. msh belum ada rezeki anak.. skrg sy bru nk buat chek up ni.. yg awk ckp ni hospital sungai buloh ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah....tp kena dptkan surat dr klinik kesihatan utk refer ke hospital.

      Delete
  3. sis dh berjaya prgnant ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai 1234. Alhamdulillah. saya telah mempunyai 2 org cahaya mata setelah 5 tahun menunggu. dihadirkan pada tahun ke 2015 seorang putera dan sorang puteri pada tahun 2017. jika puan masih menanti saya doakan puan juga akan akan melalui moment2 ini.

      Delete